یا زینب

  • خانه 

نقش کلیدی زنان خانه دار در اقتصاد مقاومتی

22 مهر 1404 توسط فاطمه وطنی

 اقتصاد مقاومتي اصطلاحي است كه در سال ۹۸۳۱ اولين بار ازسوي مقام معظم رهبري در ديدار باجمعي از كارآفرينان كشور مطرح شد. اقتصاد مقاومتي در واقع الگويي از نظام اقتصادي است كه توان مقابله با شوک هاي بيروني دارد و با انعطاف پذيري در شرايط گوناگون قادر است از بحرانها عبور كند.

در آموزههاي اسلامي ميتوان مواردي را يافت كه هم به عنوان شاخصهاي اقتصاد اسلامي و هم

شاخصهاي اقتصاد مقاومتي قابل شناخت است. سوره هود آيه1۹” هو انشاكم من الارض و استعمركم

فيها “خداوند شما را از زمين ايجاد كرده و اراده نمود كه توسط انسانها زمين آباد گردد” قطعاً يکي

ازمصداقهاي بارز اقتصاد مقاومتي درحوزه كشاورزي و زمين است.

مباني اقتصاد اسالمي مبتني بر تشکيل يک اقتصاد مقاومتي است. زنان خانه دارهم نقش اساسي در

اين اقتصاد را دارند. حالا نقش زنان خانه دار در اقتصاد مقاومتي كجاست؟

)https://maslahat.ir/fa/news/4775)

 

 زنان خانه دار کلیداقتصاد مقاومتی

 زنان خانه دار گنجنیه پنهان

 مولفه های اقتصاد مقاومتی

زنان خانه دار گنجینه پنهان

خدمتي كه يک زن خانهدار ميتواند به اقتصاد مقاومتي كند شايد يک كارمند يک مدير نتواند انجام

دهد. زنان خانه دار نقش مستقيمي در تربيت فرزندان دارند. اين زنان ميتوانند نسلي كارآفرين به

جامعه تحويل دهند. همچنين مهمترين ركن در مصارف خانگي در دست زن خانه است و ميگويد

خانه چه چيزهايي نياز دارد. زنان خانه دار مي‌توانند مصارف خانه را از مصارف تجملي به مصارف صحيح از كاالي خارجي تغيير دهند. آنها ميتوانند تاثير زيادي دراقتصاد كشور داشته باشند.

همچنين اگر زنان ما بجاي تحصيل در رشته‌هايي كه سودي به حال آنها ندارد؛ بيايند شغلهاي

خانگي مثل خياطي، صنايع دستي و آشپزي را انتخاب كنند. در اين صورت عالوه بر كمک حال بودن

مخارج زندگي ميتوانند بخش زيادي از نيازهاي كشور را نيز تامين كنند كه اين خود يک نوع اقتصاد

مقاومتي مي‌باشد.

مادران ستونهای پنهان اقتصاد مقاومتی

 ماداران اين ستونهاي پنهان اقتصادي نقش كليدي در ساختار اجتماعي و اقتصادي كشوردارند اين

زنان، در كنار خانه‌داري و فرزندپروري، مهارتهايي چون قاليبافي، شيرينيپزي، خياطي و توليدات

خانگي را به‌خوبي بلد بودند و با همين توانمنديها، نه تنها هزينه‌هاي زندگي را مديريت ميكردند،

بلکه گاهي نيمي از بار اقتصادي خانواده را به دوش مي‌كشيدند.

مادران با روحيه جهادي و تلاش بي‌وقفه، بازار كار خانگي ايجاد ميكردند و الگوي واقعي اقتصاد

مقاومتي بودند؛ زناني كه بدون هياهو، با كمترين امکانات، بيشترين تأثير را در پايداري خانواده و

جامعه داشتند.

 اينهاشدن مهره‌هاي طلايی اقتصاد مقاومتي،و پيشرو در خودكفايي ملي.

 

مولفه های اقتصاد مقاومتی

تکیه بر تولید ملی : خريد كاالهاي ايراني، آموزش فرزندان براي حمايت از توليد داخلي .

خودکفایی در اقالم راهبردی: توليد خانگي مثل ترشي، مربا، خياطي، بافندگي و صرفهجويي در

مصرف.

دانشمحوری و نوآوری: يادگيري مهارتهاي جديد مثل بستهبندي، فروش آنالين، آموزش مجازي.

اصالح الگوی مصرف:مديريت هوشمندانه بودجه خانواده، جلوگيري از اسراف، استفاده بهينه از

منابع.زنان خانه‌دار ستونهاي پنهان اقتصاد مقاومتي هستن، با مديريت درست، تربيت نسل آينده و

فعاليتهاي خانگي، ميتونن نقش بزرگي در استقلال اقتصادي كشور ايفا كنن.

داشتن روحیه قناعت

يکي از شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي داشتن روحيه قناعت درجامعه اسالمي ميباشد. قناعت يعني

رضايت داشتن به روزي و سهمي كه خداوند براي انسان مقدر كرده؛يا به عبارتي،راضي بودن به مقدار

كم.در اصطلاح قناعت حالتي دروني است كه باعث ميشود انسان به اندازه نياز و ضرورت بسنده كند.و

به دنبال زياده خواهي نباشد. )الميزان في تفسيرالقرآن،۹۸۳۱،ص۱۱۵ )اسالم به پيروانش توصيه

ميكند به روزي اندک راضي باشند. امام رضا عليهالسالم ميفرمايد: به رزق و روزي كم ازخدا راضي

باش. خداوند نيز از عمل كم تو هم راضي ميباشد.)تحف العقول،۹۱۴۱ق،ص۱۱۱ )

قناعت سرمايهاي براي آرامش

 تقويت روحيه قناعت:در اقتصاد مقاومتي ارامش فکري ورواني را براي امت اسالمي تضمين مي كند.

 دوري از حرص براي دستيابي به اموال ديگران از اركان مهم اين رويکرد است.

 مقاومت در برابر توطئه دشمنان اسالم براي ايجاد ناآرامي را بي اثر ميكند.

 

 ایجاد فرهنگ صحیح مصرف

مراد از فرهنگ صحيح مصرف يعني مصرفي كه مبتني بر عقالنيت و دانش و با توجه به شرايط زمان

و همچنين نيازهاي اساسي جامعه شکل گرفته و از هرگونه افراط و تفريط به دور باشد .

لزوم مصرف کاالهای داخلی

اسالم به عزت و سربلندي فرد در جامعه اسالمي و نفع سلطه بيگانگان بر آنها تاكيد دارد. براي

رسيدن به استقالل واقعي و حفظ كرامت انساني، بايد همگان نسبت به توليد داخلي و منافع ملي

حساس باشند تا استقلال اقتصادي به خودكفايي برسد. خودكفايي به اين معناست كه جامعه اسلامي

بتواند كاالي مورد نياز خود را توليد و ناگزير از وارد كردن كاال از خارج نباشد.)المحاسن،۹۸۳۴ق،

ص۵۴)

حماسه یک زن خانه دار

روح مقاومت، ايستادگي و ايمان زنان در دفاع مقدس نماد قدرت بي‌نظير عشق به وطن است. آنها با

صبر و شجاعت، چراغي روشن در تاريکيها شدند و نشان دادند كه زن ايراني قهرماني است كه

هيچگاه در برابر سختيها خم نميشود. وايمانشان باعث پيروزي شد.ايماني كه آنها را راسخ در برابر

ظلم و سختيها،چون كوه استوار كرد.وشجاعت و فداكارياشان نه تنها تاريخ را ساخت بلکه روح اميد

ومقاومت را دردل ملت زنده كردن اين بود كه زن ايراني تاريخ راساخت.وشد كليدار اقتصاد مقاومتي.

پس اقتصاد مقاومتي يکي از بزرگترين عوامل براي مقابله با تهديدات دشمن است رسيدن به مرحله

اي كه نيازهاي جامعه اسلامي در درون خود كشور توليدگردد و كشوردر زمينه اقتصادي به

اقتداركامل دست يابد. بي ترديد درزمان فعلي، مناسبترين روش براي جلوگيري از نفوذ استعمار و

بيگانگان، تمسک به اين بعد اقتصادي و پياده نمودن اقتصاد مقاومتي در كشور است .كه

اقتصادمقاومتي بايدبه عنوان مبنايي كارآمددرنظر گرفته شود. يکي از مهمترين مباني در اقتصاد

مقاومتي، اصالح نمودن الگوي مصرف ميباشد كه با مؤلفه هايي نظير اعتدال و ميانه روي، داشتن

روحيه قناعت، ايجاد كردن فرهنگ صحيح مصرف و لزوم استفاده از كاالهاي داخلي كه همه اينها

دستان پر توان زن خانه دار را مي طلبد كه مي تواند كليددار اقتصاد مقاومتي باشد.

اگر زنان مسلمان به خدا ايمان و اعتقاد داشته باشنددر تمام عرصه ها پيروز خواهند شد.

منابع

قرآن

طريحي،فخرالدين محمد،)۹۸۳۱)الميزان في تفسير القرآن،ص۱۱۵

برقي،احمد)۹۸۳۴)ه.ق المحاسن

ابن شعبه حراني،حسنبن علي)۹۱۴۱)ه.ق،ص۱۱۱،تحف العقول

رازقي،ابراهيم،)۹۸۳۱)ص۵۳۵،الگوي مصرف وتهاجم فرهنگي

نويسنده:فاطمه وطني

 نظر دهید »

معنا حدیث کساء

07 آذر 1403 توسط فاطمه وطنی

🔴 حدیث کساء که بصورت شعر نوشته شده است.
 
این حدیث آمد زِ زهرای بتول ،
فاطمه؛ صدیقه بنت الرسول  ،
روزی آمد خانه ما مصطفی  ،
گفت با حالی شبیه اِلتجا  ،
ضعف دارم جان بابا دخترم  ،
پهن کن بابا عبایی بر سرم ،
آن عبایی را که دارم از یمن ،
آن عبا بر من بکش ای مُمتَحَن ،
گفتمش بابا بلا دور از شما ،
در پناه مهر و الطاف خدا ،
من کشیدم آن عبا بر روی او ،
یک نظر کردم به ماه روی او ،
صورتی زیبا تر از قرص قمر ،
روشن و زیبا ؛نکوتر از سحر ،
ساعتی بگذشت و آمد مجتبی ،
گفت ای مادر سلام و صد دعا ،
گفتمش مادر سلامم بر شما ،
نور چشمم ای عزیز با وفا ،
گفت مادر خانه دارد عطر گل ،
هست بوی  جدّ ما ؛ختم رسل ،
گفتمش ای نور چشمم بوی او ،
آمده در خانه  با گیسوی او ،
رفت نزد حضرت خاتم؛ حسن ،
گفت بابا جان فدایت ؛جان و تن ،
گفت بابا صد سلام و صد درود ،
بر شما ای خاتم رب ودود ،
با اجازه رفت در تحت کسا ،
در کنار مصطفی شد مجتبی ،
بعد از آن آمد حسین و با سلام ،
گفت بوی جدّم آید بر مشام ،
گفتمش ای نور چشمانم حسین ،
ای عزیز فاطمه ای نور عین ،
جدّتان در خانه در زیر کسا ،
آمده امروز شد مهمان ما ،
با اجازه رفت در زیر کسا ،
در کنار مصطفی شد با حیا ،
بعد از آن آمد علی مرتضی ،
گفت زهرا جان سلامم بر شما ،
بوی یار مهربان آید همی ،
بوی جوی مولیان آید همی ،
گفتم او را یار ختمی مرتبت ،
صاحب خُلقِ عظیم و مرتبت ،
آمده مهمان ما بابای من ،
آمده مانند جان در جسم و تن ،
رفت نزد احمد و گفت این سوال ،
چیست رمز و راز این وقت و مجال ،
با اجازه رفت در زیر کسا ،
در کنار مصطفی شد مرتضی ،
بعد از آن رفتم کنار اهل خود ،
تا بجویم با عزیزان وصل خود ،
ما همه بودیم در زیر کسا ،
دست خود برداشت بابا بر دعا ،
گفت یارب اهلبیتم را ببین ،
بهترین خلق خدا روی زمین ،
خونشان با خون پاک من قرین ،
جسم و جان دارند از من با یقین ،
جسمشان را  از بدیها دور کن ،
قلبشان را خانه ای از نور کن ،
لطف کن بر خاندانم با کَرم ،
تا ابد آباد گردان این حرم ،
دشمن آنها مرا هم دشمن است ،
پیش چشمم جلوه اهریمن است ،
هر که در دل حُبِّشان دارد به جان ،
می شود محبوب من در دو جهان ،
بانگ حق برخاست از عرش برین ،
کای ملائک بشنوید این با یقین ،
هر چه را من آفریدم در جهان ،
این زمین و جمله هفت آسمان ،
کوه و دریا را اگر من ساختم ،
نُه فلک را اینچنین پرداختم ،
هر چه زیبائیست در شمس و قمر ،
ظلمتِ شبها و نور در سحر ،
ساختم اینها به عشق مصطفی ،
ساختم با مِهر این اهل کسا ،
بانگ زد جبریل مَن تَحت الکسا ؟،
صاحب کرسیُّ و مجد و کبریا؟ ،
بانگ حق برخاست: زهرا و پدر ،
معدن ایمان و کان هر گوهر ،
حیدر و فرزند پاکش مجتبی ،
هم حسینِ بنِ علی در کربلا ،
گفت جبرائیل ای ربّ جلی
میروم من نزد زهرا و علی ،
با اجازه نزد ما زیر کسا
آمد و می خواند ، پیغام خدا
گفت ای پیغمبر عالی مقام ،
می رسانَد حق به درگاهت سلام ،
هر چه که در کلّ عالم خلق شد ،
از برای اهل زیر دَلق شد ،
گفت از این خانواده تا ابد
دور شد ناپاکی و هر فعل بد ،
جسم و روح خاندانت پاک شد ،
نامشان بر تارک افلاک شد ،
گفت حیدر چیست رمز جمع ما ،
چیست مزد راوی این وضع ما
گفت هر کس نقل کرد این ماجرا ،
در میان دوستان مرتضی
هر غمی دارد خدا شادی کند ،
بر اسیران بانگ آزادی کند
مشکلات جمعشان حل می شود ،
سِحر درد و غصه باطل می شود ،
گفت مولا رستگارانیم ما
همچنان گل در بهارانیم ما ،
شیعه با این نقل می گردد سعید
بهتر از این مژدگانی کس ندید ،


🌺

 نظر دهید »
مهر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

یا زینب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس